Parutions récentes

Benoît DROUILLAT

Publié en ligne le 12 février 2018

Sommaire

Texte intégral

No data : Quelle liberté dans un monde numérique ?

Jean-Paul Aimetti

Descartes & Cie, 2017

Nous sommes, chaque jour davantage, submergés d'informations de toute nature, harcelés par des promotions intrusives, traqués dans tous nos comportements et, demain, dans nos pensées.

Sans nier les applications vertueuses du big data ou de l'intelligence artificielle dans de nombreux domaines tels que la santé ou la maîtrise de l'énergie, l'auteur dresse un tableau alarmant des dérives du monde numérique et propose des stratégies pour conserver sa liberté de pensée et d'action, face à l'inéluctable mutation en cours.

Robotariat - Critique de l’automatisation de la société

Bruno Teboul

Edition Kawa, 2017

« Un futur numérique désirable pour l’humanité est donc possible », c’est par ces mots très forts que Bruno Teboul ne craint pas de terminer son livre. Roboratif, revigorant au temps où les doutes, les désillusions sur la puissance de transformation de la société par le numérique se multiplient. De la philosophie, Bruno Teboul a appris l’art de la torpille socratique qui étourdit l’auditeur adverse. Mais c’est pour enchaîner, souvent du tac au tac, par une série de préconisations impérieuses : il faut, on doit, on devra, il faudra. La culture numérique est toute à construire. Et sur ses rayons encore trop modestement fournis, Robotariat y figurera en bonne place. Comme un indispensable codicille du fameux fragment de Marx sur les Machines dans les Grundrisse. Gageons que nous entendrons parler longtemps tant des principaux lièvres que soulève Bruno Teboul que des pistes qu’il aura ouvertes et parfois rouvertes ».

Mobilisations numériques: Politiques du conflit et technologies médiatiques

Gokce Tuncel, Venetia Papa, Fabien Granjon

Transvalor - Presses des mines, 2017

Les conflits sociaux s'appuient sur des "armes matérielles" et notamment sur les technologies de communication qui, dès leur genèse, y ont joué un rôle central. Les politiques du conflit reposent ainsi sur une variété de médias qui, aujourd'hui, relèvent assez largement de l'informatique connectée, de plus en plus portable et mobile.

De la Révolution bolchévique aux Indignados, de la lutte de libération algérienne aux Révolutions arabes, en passant par les groupes Medvedkine ou Radio Alice, cet ouvrage rend compte de la rencontre entre technologies médiatiques et luttes sociales. Il s'agit, d'une part, de relativiser le caractère supposé inédit de l'usage des technologies de communication par les mouvements sociaux contemporains et, d'autre part, d'entrer dans le détail de ce que ceux-ci font des outils numériques les plus récents qui supportent leurs activités essentielles tout en déplaçant, parfois, certaines de leurs "manières de faire".

Ouvrage publié avec le soutien de l'Université Paris 8 (Laboratoire CEMTI, EA 3388).

Le devenir numérique des territoires ruraux

Pierre-Emmanuel Mérand

Presse des Mines, 2017

La question du développement des territoires ruraux se pose dans tous les pays, mais peut-être plus particulièrement en France où, dans une organisation très largement centralisée, les activités économiques sont portées avant tout par la capitale et quelques métropoles. Alors que s’opère la double révolution du numérique et de l’emploi, les territoires ruraux ne sont-ils pas les laissés pour compte ?

Quelles sont leurs perspectives d’évolution ? Sont-ils les oubliés de la société post-industrielle qui se dessine, comme ils l’ont été lors des révolutions industrielles ?
Cet ouvrage aborde la manière concrète dont ces territoires cherchent à réduire la fracture numérique tant dans l’aspect des infrastructures que dans celui des usages. Il montre en quoi le travail rural bénéficie considérablement de l’apport des nouvelles technologies numériques. Celles-ci favorisent le travail à distance, proposent de nouveaux espaces de travail, tels que les espaces de coworking et les tiers-lieux de travail, et permettent à chaque secteur d’activité de connaître un progrès jamais égalé, comme on peut le voir dans le secteur de l’agriculture et du tourisme. Enfin, il interroge le rôle de l’Europe, de l’État et des collectivités face au constat indéniable de l’opportunité suscitée par le numérique en matière de désenclavement.

Internet des objets, évolutions et innovations

Sous la direction de Nasreddine Bouhaï, Imad Saleh, Université Paris 8

ISTE éditions, 2017

Le développement des objets connectés et communicants ne cesse de progresser. De plus en plus d’objets sont disponibles sur le marché, cette évolution de l’Internet des objets engendre davantage de champs à explorer par les sciences de l’information et de la communication.

Cet ouvrage analyse l’écosystème de l’Internet des objets. Il retrace le contexte historique et technologique de l’évolution du web traditionnel vers le web dynamique, social et sémantique pour arriver finalement à cet écosystème des objets connectés. Il relate ainsi l’évolution des concepts de l’Internet des objets à travers un panorama d’exemples concrets d’objets connectés qu’ils soient destinés à la vie quotidienne ou à d’autres usages.

Les enjeux de ces nouveaux bouleversements technologiques et numériques dans un monde « hyperconnecté » et l’arrivée massive de ces nouveaux objets sur les marchés sont traités. La question cruciale de l’intrusion dans la vie privée des utilisateurs ainsi que celle de la sécurité sont étudiées.

Design de systèmes hypermédia interactifs

Sous la direction de Everardo Reyes-Garcia, Nasreddine Bouhaï, Université Paris 8

ISTE éditions, 2017

Les systèmes hypermédia, pourtant apparus il y a plusieurs décennies, restent un sujet d’étude constant. En effet, avec les avancées technologiques et la variété des supports, des nouveaux systèmes voient régulièrement le jour, dans des champs et contextes divers. C’est la raison pour laquelle la recherche conceptuelle et fonctionnelle les concernant reste importante et nécessaire.

Design de systèmes hypermédia interactifs aborde les systèmes hypermédia d’un point de vue théorique et pratique, de façon à la fois originale et scientifique. Il traite de leurs manières de représenter et d’interagir avec l'information, et met l'accent sur leurs processus de conception. Les auteurs des systèmes y présentent la complexité des facteurs sous-jacente à l'aspect design, la mise en oeuvre et la maintenance des outils destinés à un usage humain.

A travers ces réflexions, cet ouvrage traite des questions qui mettent non seulement l’utilisateur, mais également la société, les enjeux modernes, les disciplines scientifiques et la culture, au coeur des systèmes hypermédia.

Les intelligences collectives dans l’horizon du trans et posthumanisme

Jean-Max Noyer

ISTE éditions, 2017

La série Technologies Intellectives propose des ouvrages qui explorent le travail, l’enchevêtrement des écritures et le développement de technologies intellectuelles qui automatisent pour partie certains des processus cognitifs. Elle présente des travaux qui font face à la montée en puissance de l’algorithmique ainsi qu’à l’émergence de nouvelles formes d’intelligence collective dans divers domaines (la recherche, le monde militaire, les organisations...). Elle ouvre un espace aux travaux concernant les devenirs de l'intelligence associés à la croissance de l'internet des objets, de l’hybridation du vivant et de l’intelligence artificielle.

Une profonde transformation des modes d’intelligibilité et de production des savoirs est en cours. Le « plissement numérique du monde », associé à la convergence des nanotechnologies, biotechnologies, informatiques et sciences cognitives (NBIC), affecte les agencements collectifs de pensée et les dispositifs de recherches.

Les intelligences collectives dans l’horizon du trans et posthumanisme analyse la place de ces intelligences « au milieu » du couplage des horizons ontologiques et des processus de maturation biotechniques. Après avoir présenté les caractéristiques les plus saillantes du paysage des intelligences collectives, il offre une synthèse des narrations trans et posthumanistes en les suivant au plus près de leurs énoncés, en les mettant en perspective dans l’histoire, et en indiquant de quoi ces énoncés sont le symptôme. Enfin, il met en relief les principaux problèmes auxquels l’encyclopédisme fait face, ainsi que les modes concrets de son incarnation.

La communication numérique 

Marcel Burger

De Boeck, 2017

Emploi, individualisme, partage, inégalités, contrôle des données, vivre ensemble et éthique… Avec les nouvelles technologies, nos sociétés sont confrontées à des innovations toujours plus rapides et des bouleversements complexes et interdépendants.

Depuis plus de 40 ans, Klaus Schwab joue un rôle central pour penser la globalisation en collaboration avec de nombreux leaders. Visionnaire sur les tendances de nos sociétés modernes, il partage dans ce livre didactique et riche en exemples concrets, une réflexion unique sur la quatrième et plus formidable révolution industrielle – celle d’un monde hyperconnecté.

En soulignant les espoirs et les menaces qu’elle induit sur des champs immenses – l’intelligence artificielle, la robotique, l’Internet des objets, les véhicules autonomes, l’impression en 3D, les nanotechnologies, les biotechnologies, le stockage d’énergie, l’informatique quantique... – l’auteur dessine un nouveau référentiel pour l’homme qui doit ainsi réinventer sa manière de vivre, de travailler, de consommer. Pour Klaus Schwab, notre responsabilité est colossale et collective. À la croisée des mondes, voici plusieurs axes de réflexion pour penser et façonner notre futur autour des notions de prospérité et d’humanisme.

La révolution de la e-santé

Alexis Normand

Eyrolles, 2017

Le rapport patient-médecin a changé, le rapport du patient à sa santé aussi. Grâce aux objets connectés et aux applications de santé, le particulier dispose d'outils d'automesure et de diagnostic (prise de tension, taux de glycémie...) auparavant réservés au cabinet médical ou à l'hôpital. Les applis de suivi de l'activité physique, du sommeil ou de la nutrition qui relèvent du champ de l'hygiène de vie sont elles aussi prises très au sérieux par les acteurs du système de santé qui y voient de puissants outils de prévention. Ces carnets de santé numériques facilitent le suivi à distance des personnes atteintes de maladies chroniques et la délégation de tâches du médecin vers de nouveaux acteurs : pharmaciens, paramédicaux... Le patient est promu expert de sa santé. Car le cocktail objets connectés + gamification des actions de prévention et de suivi médical + big data + intelligence artificielle ouvre des perspectives vertigineuses. Les géants du numérique (Google, Apple, Amazon, Microsoft, Samsung...) ne s'y sont pas trompés et investissent massivement dans la e-santé ; le nombre de start-up du secteur explose également. C'est l'avènement de la médecine des « 4 P » : prédictive, préventive, participative, personnalisée. Mais s'agira-t-il encore de médecine ? La prévention et l'autoprescription feront-elles qu'on se soigne mieux ? Notre Assurance maladie et nos mutuelles vont-elles introduire des systèmes de bonus-malus pour récompenser les bons comportements ? Le big data va-t-il bouleverser notre système de santé ? Alexis Normand répond à ces questions de manière précise et dépassionnée, en donnant de nombreux exemples d'initiatives en cours en Europe et aux États-Unis, en pointant les risques de dérives et en se faisant l'écho des débats sur les questions éthiques.

Dessillement Numérique: Énaction, Interprétation, Connaissances

Maryvonne Holzem et Jacques Labiche

P.I.E-Peter Lang S.A., 2017

Cet essai présente la recherche chemin faisant de deux auteurs de disciplines différentes : linguistique et reconnaissance de formes. Il tisse leur réflexion à partir d'un questionnement commun : qu'est ce qu'interpréter ? Comment s'approprier des connaissances à partir de documents ? Le numérique peut-il y aider ? En s'appuyant sur plusieurs projets de recherche, les auteurs conçoivent une plateforme informatique qui donne le rôle principal à la créativité de l'utilisateur. Adossé à la sémantique textuelle et à l'approche énactive, cet ouvrage tente un dessillement qui prenne le contre-pied des évidences ontologiques. Il rejette une vision réductionniste de l'humain issue du computationalisme et d'une approche managériale de la révolution numérique. Pour penser les interactions usager-plateforme, il articule la phénoménologie dans sa dimension sémiotique à l'herméneutique philologique appliquée à un corpus juridique. La question du sens et de son advenue sous-tend ce travail qui participe des sciences de la culture et ainsi s'ouvre à une réflexion éthique et politique comme le souligne François Rastier dans la préface.

Remplacer l'humain, critique de l'automatisation de la société

Nicholas Carr, Traduit de l'anglais (États-Unis) par Édouard Jacquemoud

L’Échappée, 2017

Les systèmes automatisés ont envahi notre quotidien via les applications pour smartphone, les GPS, les objets connectés, les robots ou drones domestiques – et bientôt les voitures sans conducteur. Chaque jour plus innovantes, ces technologies se proposent de soulager notre esprit, de nous épargner des efforts inutiles et de supprimer frictions et ralentissements dans nos vies.
Censés alléger le travail des ouvriers et accroître les gains de productivité, l'automatisation a été introduite dans les manufactures pendant la révolution industrielle. Grâce à l'irrésistible essor de la robotique et de l'informatique, elle n’a cessé de se développer, d’abord dans l’industrie puis dans tous les domaines : aviation, finance, architecture, design, ressources humaines, médecine, justice, enseignement...
En s’appuyant sur des exemples concrets et des études scientifiques diverses, Nicholas Carr démontre que notre dépendance accrue aux systèmes automatisés n'est pas sans danger. En faisant de moins en moins appel à nos sens, à notre expérience et à nos facultés intellectuelles, nous risquons de perdre notre autonomie, nos savoir-faire et notre pouvoir de décision. C'est pourquoi il est urgent de nous opposer à l’automatisation intégrale de la société et de remettre en question le primat de la technologie sur l’humain.

Manuel d'analyse du web

Christine Barats

Armand Colin, 2017

La place qu’occupe le web, en tant que dispositif sociotechnique, dans les sociétés du XXIesiècle, n’est plus à démontrer et suscite une demande nouvelle de savoirs et de savoir-faire. Ce Manuel, premier sur cet objet, propose un état actuel des savoirs et des références, tant méthodologiques que théoriques, sur l’observation et l’analyse du web en sciences humaines et sociales.
Les auteurs mettent l’accent sur ce que change le web dans le choix et l’appropriation de méthodes issues des SHS : Quelle place accorder à la dimension technique ? Comment constituer et collecter des « observables » ? Comment repenser les notions de « documents », de « données » ? 
Le parti-pris de l’ouvrage est délibérément pédagogique : chaque auteur explicite ses pratiques de recherche et les cadres nécessaires à la connaissance scientifique. Il s’adresse aux étudiants qui commencent une recherche afin de les accompagner dans la construction de leur « terrain », tout autant qu’aux chercheurs confirmés ou aux enseignants qui souhaitent nourrir leur réflexion sur le sujet.

Conversational Interfaces: Principles of Successful Bots, Chatbots, Messaging Apps, and Voice Experiences

Mariya Yao

Topbots, 2017

Conversational Interfaces covers the evolution of messaging platforms like SMS, Facebook Messenger, Apple iMessage, Slack, Kik, and WeChat and how to create successful bots, chatbots, and messaging apps for each platform. 

Messaging apps are the new browsers and chatbots are the new websites. All major tech titans -Facebook, Apple, Google, and Amazon - as well as many brands and businesses have embraced conversational agents as a revolutionary way to deliver services and connect with audiences.

Yet 40% of a typical chatbot's users only interact a single time. Much of the churn is due to lack of focus, limited understanding of natural language, and a poorly designed conversational interface. 

Conversational Interfaces teaches businesses, entrepreneurs, and product designers how to succeed by applying principles of successful bots and messaging apps.

Automotive User Interfaces: Creating Interactive Experiences in the Car

Gerrit Meixner, Christian Müller

Springer, 2017

This book focuses on automotive user interfaces for in-vehicle usage, looking at car electronics, its software of hidden technologies (e.g., ASP, ESP), comfort functions (e.g., navigation, communication, entertainment) and driver assistance (e.g., distance checking). The increased complexity of automotive user interfaces, driven by the need for using consumer electronic devices in cars as well as autonomous driving, has sparked a plethora of new research within this field of study.

Covering a broad spectrum of detailed topics, the authors of this edited volume offer an outstanding overview of the current state of the art; providing deep insights into usability and user experience, interaction techniques and technologies as well as methods, tools and its applications, exploring the increasing importance of Human-Computer-Interaction (HCI) within the automotive industry

Automotive User Interfaces is intended as an authoritative and valuable resource for professional practitioners and researchers alike, as well as computer science and engineering students who are interested in automotive interfaces.

Augmented Human: How Technology Is Shaping the New Reality

Helen Papagiannis

O’Reilly Media, 2017

The boundaries of the digital and physical are blurring. Augmented Reality (AR) is quickly advancing into a new phase of contextually rich experiences that combine sensors, wearable computing, the Internet of Things, and artificial intelligence.

In this book, Dr. Helen Papagiannis shares stories from inside and outside research labs, spanning a decade of work as a designer, researcher, and public speaker. In nontechnical terms, she highlights and expands upon the inventions and ideas that will forever change the way we live, work, and play.

  • Learn about AR and related technologies—and understand the significance of this new communication medium

  • Understand the impact and opportunities this second wave of AR presents for business, design, and culture

  • Gain deep insight into this emerging field from trailblazers and experts in the field

  • Learn how you can contribute to and help define this new technological area, either as a designer, entrepreneur, business or cultural leader, or engaged consumer

Our digital future is no longer a distant promise, but a rapidly growing industry. Consider Facebook’s $2 billion acquisition of Virtual Reality headset maker Oculus, Google’s part in leading a $542 million investment in Augmented Reality company Magic Leap, and Microsoft’s introduction of holographic experiences with HoloLens.

By inspiring design for the best of humanity and the best of technology, Augmented Human is essential reading for designers, technologists, entrepreneurs, business leaders, and anyone who desires a peek at our virtual future.

Design for Experience: Where Technology Meets Design and Strategy

Jinwoo Kim

Springer, 2017

Presents a strategic perspective and design methodology that guide the process of developing digital products and services that provide ‘real experience’ to users. Only when the material experienced runs its course to fulfilment is it then regarded as ‘real experience’ that is distinctively senseful, evaluated as valuable, and harmoniously related to others.

Based on the theoretical background of human experience, the book focuses on these three questions:

  • How can we understand the current dominant designs of digital products and services?

  • What are the user experience factors that are critical to provide the real experience?

  • What are the important HCI design elements that can effectively support the various UX factors that are critical to real experience?

Design for Experience is intended for people who are interested in the experiences behind the way we use our products and services, for example designers and students interested in interaction, visual graphics and information design or practitioners and entrepreneurs in pursuit of new products or service-based start-ups.

Designing Agentive Technology: AI That Works for People

Christopher Noessel

Rosenfeld Media, 2017

Advances in narrow artificial intelligence make possible agentive systems that do things directly for their users (like, say, an automatic pet feeder). They deliver on the promise of user-centered design, but present fresh challenges in understanding their unique promises and pitfalls. Designing Agentive Technology provides both a conceptual grounding and practical advice to unlock agentive technology’s massive potential.

Ubiquitous Computing, Complexity, and Culture

Ulrik Ekman, Jay David Bolter, Lily Diaz, Morten Sondergaard, Marie Engberg

Routledge, 2017

The ubiquitous nature of mobile and pervasive computing has begun to reshape and complicate our notions of space, time, and identity. In this collection, over thirty internationally recognized contributors reflect on ubiquitous computing’s implications for the ways in which we interact with our environments, experience time, and develop identities individually and socially. Interviews with working media artists lend further perspectives on these cultural transformations.

Drawing on cultural theory, new media art studies, human-computer interaction theory, and software studies, this cutting-edge book critically unpacks the complex ubiquity-effects confronting us every day.

Cyberpsychology: An Introduction to Human-Computer Interaction

Kent L. Norman

Cambridge University Press; 2e édition, 2017

This textbook provides a comprehensive overview of the human-computer interface in clear, non-technical language, making it an ideal introduction for students of both psychology and computer science. Covering the past, present, and future developments in technology and psychology, it combines cutting-edge academic research with engaging illustrations and examples that show students how the material relates to their lives. Topics addressed include: human factors of input devices, and the basics of sensation and perception; memory and cognitive issues of users navigating their way through interfaces; communication via programming languages and natural speech interaction; cyberpathologies such as techno-stress and Internet addiction disorders; and challenges surrounding automation and artificial intelligence. This thoroughly updated second edition features new chapters on virtual reality and cybersecurity; expanded coverage of social media, mobile computing, e-learning, and video games; and end-of-chapter review questions that ensure students have mastered key objectives.

Augmented Reality: Where We Will All Live

Jon Peddie

Springer, 2017

This book provides an in-depth exploration of the field of augmented reality (AR) in its entirety and sets out to distinguish AR from other inter-related technologies like virtual reality (VR) and mixed reality (MR).

 The author presents AR from its initial philosophies and early developments, to its current technologies and its impact on our modern society, to its possible future developments; providing readers with the tools to understand issues relating to defining, building, and using our perception of what is represented in our perceived reality, and ultimately how we assimilate and react to this information. 

Augmented Reality: Where We Will All Live can be used as a comprehensive guide to the field of AR and provides valuable insights for technologists, marketers, business managers, educators and academics who are interested in the field of augmented reality; its concepts, history, practices and the science behind this rapidly advancing field of research and development.

Digital Interfaces in Situations of Mobility: Cognitive, Artistic, and Game Devices

Bernard Guelton

Common Ground Publishing, 2017

This book is the result of an international program of conferences and round tables in Paris 1 Sorbonne with participants from Japan, Canada, England, Switzerland, Malta, and France. The participants consider the growing number of artistic, digital, fictional, and game devices that are based on user mobility and interaction through digital interfaces. Through exploration, experimentation, and the creation of alternate reality art devices, questions about the limits between real, virtual, and fictional worlds are discussed. The characteristics of these three worlds and their confrontation with one another require new ways of elaborating and analyzing creations. How do digital interfaces accompany mobility and how is mobility redefining these interfaces? What are the roles of digital interfaces in connecting someone to his or her spatial and social environment? What is the importance of spatial co-construction by several interacting subjects? The book is divided in three parts: 1) Game Devices: Game Narrative & Alternate Reality Games, 2) Devices, Medias and Technologies Analyses: Auditory and Movie Spaces; Scientific Issues and Intention Mining in Mobile Environments, 3) Artistic Issues: GPS Images, Cognitive and Aesthetic perspectives.

The Stuff of Bits: An Essay on the Materialities of Information

Paul Dourish

MIT Press, 2017

Virtual entities that populate our digital experience, like e-books, virtual worlds, and online stores, are backed by the large-scale physical infrastructures of server farms, fiber optic cables, power plants, and microwave links. But another domain of material constraints also shapes digital living: the digital representations sketched on whiteboards, encoded into software, stored in databases, loaded into computer memory, and transmitted on networks. These digital representations encode aspects of our everyday world and make them available for digital processing. The limits and capacities of those representations carry significant consequences for digital society. In The Stuff of Bits, Paul Dourish examines the specific materialities that certain digital objects exhibit. He presents four case studies: emulation, the creation of a "virtual" computer inside another; digital spreadsheets and their role in organizational practice; relational databases and the issue of "the databaseable"; and the evolution of digital networking and the representational entailments of network protocols. These case studies demonstrate how a materialist account can offer an entry point to broader concerns -- questions of power, policy, and polity in the realm of the digital.

Computing Bodies: Gender Codes and Anthropomorphic Design at the Human-Computer Interface

Claude Draude

Springer, 2017

Claude Draude analyzes embodied software agents – interface solutions that are designed to talk back and give emotional feedback – from a gender and media studies perspective. She addresses technological and sociocultural concepts in their interplay of shifting the boundary between what is considered as human and what as machine. The author discusses the technological realization of specific personality models that define the design of embodied software agents – emotion and gaze models, in particular. Finally, she explores these models in their broader cultural context by relating them to the prominent topic of the Turing test and the notion of the Uncanny Valley.

Research Methods in Human-Computer Interaction

Jonathan Lazar Jinjuan Feng Harry Hochheise

Morgan Kaufmann, 2017

Research Methods in Human-Computer Interaction is a comprehensive guide to performing research and is essential reading for both quantitative and qualitative methods. Since the first edition was published in 2009, the book has been adopted for use at leading universities around the world, including Harvard University, Carnegie-Mellon University, the University of Washington, the University of Toronto, HiOA (Norway), KTH (Sweden), Tel Aviv University (Israel), and many others. Chapters cover a broad range of topics relevant to the collection and analysis of HCI data, going beyond experimental design and surveys, to cover ethnography, diaries, physiological measurements, case studies, crowdsourcing, and other essential elements in the well-informed HCI researcher's toolkit. Continual technological evolution has led to an explosion of new techniques and a need for this updated 2nd edition, to reflect the most recent research in the field and newer trends in research methodology.

Disaster Robotics

Robin R. Murphy

MIT Press, 2017

This book offers the definitive guide to the theory and practice of disaster robotics. It can serve as an introduction for researchers and technologists, a reference for emergency managers, and a textbook in field robotics. Written by a pioneering researcher in the field who has herself participated in fifteen deployments of robots in disaster response and recovery, the book covers theory and practice, the history of the field, and specific missions.

After a broad overview of rescue robotics in the context of emergency informatics, the book provides a chronological summary and formal analysis of the thirty-four documented deployments of robots to disasters that include the 2001 collapse of the World Trade Center, Hurricane Katrina, the 2010 Haiti earthquake, the Deepwater Horizon oil spill, the 2011 Japanese earthquake and tsunami, and numerous mining accidents. It then examines disaster robotics in the typical robot modalities of ground, air, and marine, addressing such topics as robot types, missions and tasks, and selection heuristics for each modality. Finally, the book discusses types of fieldwork, providing practical advice on matters that include collecting data and collaborating with emergency professionals.

The field of disaster robotics has lacked a comprehensive overview. This book by a leader in the field, offering a unique combination of the theoretical and the practical, fills the gap.

Plato and the Nerd

Edward Ashford Lee

MIT Press, 2017

In this book, Edward Ashford Lee makes a bold claim: that the creators of digital technology have an unsurpassed medium for creativity. Technology has advanced to the point where progress seems limited not by physical constraints but the human imagination. Writing for both literate technologists and numerate humanists, Lee makes a case for engineering—creating technology—as a deeply intellectual and fundamentally creative process. Explaining why digital technology has been so transformative and so liberating, Lee argues that the real power of technology stems from its partnership with humans.
Lee explores the ways that engineers use models and abstraction to build inventive artificial worlds and to give us things that we never dreamed of—for example, the ability to carry in our pockets everything humans have ever published. But he also attempts to counter the runaway enthusiasm of some technology boosters who claim everything in the physical world is a computation—that even such complex phenomena as human cognition are software operating on digital data. Lee argues that the evidence for this is weak, and the likelihood that nature has limited itself to processes that conform to today’s notion of digital computation is remote.

Lee goes on to argue that artificial intelligence’s goal of reproducing human cognitive functions in computers vastly underestimates the potential of computers. In his view, technology is coevolving withhumans. It augments our cognitive and physical capabilities while we nurture, develop, and propagate the technology itself. Complementarity is more likely than competition.

The Machine Question

David J. Gunkel

MIT Press, 2017

One of the enduring concerns of moral philosophy is deciding who or what is deserving of ethical consideration. Much recent attention has been devoted to the "animal question"—consideration of the moral status of nonhuman animals. In this book, David Gunkel takes up the "machine question": whether and to what extent intelligent and autonomous machines of our own making can be considered to have legitimate moral responsibilities and any legitimate claim to moral consideration.

The machine question poses a fundamental challenge to moral thinking, questioning the traditional philosophical conceptualization of technology as a tool or instrument to be used by human agents. Gunkel begins by addressing the question of machine moral agency: whether a machine might be considered a legitimate moral agent that could be held responsible for decisions and actions. He then approaches the machine question from the other side, considering whether a machine might be a moral patient due legitimate moral consideration. Finally, Gunkel considers some recent innovations in moral philosophy and critical theory that complicate the machine question, deconstructing the binary agent–patient opposition itself.

Technological advances may prompt us to wonder if the science fiction of computers and robots whose actions affect their human companions (think of HAL in 2001: A Space Odyssey) could become science fact. Gunkel’s argument promises to influence future considerations of ethics, ourselves, and the other entities who inhabit this world.