logo du site Interfaces numériques

Parutions récentes

Benoît DROUILLAT

Sommaire

Texte intégral

Le Design de l'expérience. Scénariser pour innover.

Géraldine Hatchuel

FYP, 2018

Le design d’expérience apporte une réponse aux nouveaux besoins, tels que la demande de relations authentiques, de développements responsables et durables, de possibilités de partage, d’accomplissement de soi. C’est un levier et une ressource pour tous les types d’organisations dans leurs démarches d’innovation et de transformation. Ce raisonnement de conception permet la création d’objets et de services de nouvelle génération : lab d’innovation, le fab lab ; parcours d’intégration ; escape game ; véhicule autonome ; expérience clients ; industrie 4.0. Cet ouvrage propose un exposé rigoureux des principes fondamentaux du design d’expérience et des technologies avancées de l’interaction et des jeux. Il fournit les méthodes validées par la pratique. Enrichi d’exemples inspirants, il permet une mise en uvre rapide dans le quotidien professionnel des créateurs, designers, ingénieurs, managers, DRH, entrepreneurs, chargés du tourisme, responsables d’organismes publics, etc.

Data design: Les données comme matériau de création

David Bihanic

Alternatives, 2018

Que faire des données générées et échangées informatiquement chaque jour sur la planète ? Des données qui s'accumulent dans de gigantesques data centers et dont la quantité est telle que nous ne parviendrons bientôt plus à l'estimer. Comment faire face à ce déluge d'octets ? Comment le traiter ? Comment en profiter ? En parallèle des scientifiques, ingénieurs et experts déjà attelés à ce travail titanesque d'ordonnancement et d'exploitation des masses de données, certains designers artistes relèvent le défi. Nouveaux explorateurs de la datasphère, ils s'emparent des données comme un véritable matériau de création. Ce livre, dont la forme à multiples dépliants encourage la surprise et la déambulation, présente l'extraordinaire diversité des pratiques et des médiums : objets, sculptures, installations, infographies, visualisations interactives, etc. L'ensemble des productions ici rassemblées met en lumière le caractère immatériel des données et leur immanente présence.

Disruption - Intelligence artificielle, fin du salariat, humanité augmentée

Stéphane Mallard

Dunod, 2018

La disruption n'est pas réservée aux start-up technologiques : elle est universelle et nous n'avons encore rien vu de son pouvoir de transformation de nos vies et de nos sociétés. Tout est disruptable : les entreprises, leurs produits/services, l'expérience clients, mais aussi nos modèles d'organisation, nos manières d'apprendre, de communiquer, de travailler, nos représentations du monde, nos valeurs et jusqu'à notre propre corps. Dans ce livre, est abordé un spectre large des impacts de cette disruption : à la fois les avancées technologiques (intelligence artificielle, assistants intelligents, blockchain…), les évolutions de modèles d'organisation (fin du salariat, des hiérarchies, de l'entreprise qui produit en secret, nouveaux modèles open-sources et collaboratifs...) et les changements de repères (valorisation de l'expérience, théorie du signal et transparence comme preuve de qualité/réputation pour les individus et les entreprises, fin de la valeur de la connaissance au profit de la confiance). De précieuses pistes sont données pour se disrupter soi-même au lieu de se faire disrupter (mentalités, méthodes et comportements des entrepreneurs, techniques des start-up californiennes, découvertes récentes en neurosciences...). Sans langue de bois, sur un ton libre et enthousiasmant, ce livre engagé d'un auteur de la génération Y décode les dynamiques de la disruption. En mêlant descriptions, analyses, illustrations et prospectives, il donne les clés pour comprendre ce monde en train de naître, ne pas le craindre, et s'y engager, pour éviter que d'autres ne le bâtissent à notre place.

La singularité technologique – Intelligence artificielle, superintelligence et futur de l’humanité

Murray Shanhan

FYP, 2018

La singularité technologique.

Intelligence artificielle, superintelligence et futur de l’humanité de Murray Shanahan

Comment vivra l'humanité dans le futur ?

Si l’intelligence artificielle (IA) continue de se développer à son rythme actuel, une singularité technologique pourrait se produire au milieu du siècle, avec le risque que nous soyons éclipsés par des entités dotées de capacités intellectuelles largement supérieures aux nôtres. À compter de cet événement, notre croissance technologique changera brusquement d’échelle, fruit d’une accélération inédite, et le progrès sera généré par ces entités non humaines ou posthumaines.

Cette idée à la fois inquiétante et fascinante fédère des ressources économiques considérables et alimente utopies, fantasmes et controverses.

Que nous croyions que la singularité est proche ou lointaine, probable ou impossible, qu’elle préfigure l’apocalypse ou l’avenir de l’humanité, cette idée qui soulève des questions cruciales nous oblige à réfléchir sérieusement au futur de l’humanité.

La singularité surviendra-t-elle un jour ? Si oui, en sommes-nous loin, ou tout proche ? Nos machines vont-elles devenir plus intelligentes et plus puissantes que nous ? Accéderons-nous à une forme d’immortalité en téléchargeant nos esprits sur des ordinateurs ?

S’agit-il d’une prophétie autoréalisatrice ou d’un nouveau discours marketing du progrès ?

Murray Shanahan nous offre dans cet essai impartial un tour d’horizon complet et accessible pour comprendre la singularité technologique et découvrir tous les concepts qui s’y rattachent. Il décrit les progrès de l’IA et explique pourquoi la transition vers la superintelligence pourrait être très rapide. Il explore toutes les pistes technologiques qui peuvent y conduire, ainsi que les théories de Nick Bostrom, Eric Drexler, Ray Kurzweil, la théorie du grand filtre, etc. Et il analyse en profondeur toutes les questions technologiques, économiques, éthiques et sociétales qui en découlent.

Murray Shanahan montre que la singularité peut constituer à la fois une menace existentielle, mais aussi une opportunité pour l’humanité.

Ce livre n’est pas une œuvre de science-fiction. Ce n’est pas non plus un prétendu texte de futurologie. Il étudie tous les scenarii futurs possibles qui nous obligent à réfléchir à ce que nous voulons en tant qu’espèce. Car la délégation aux machines pilotées par l’intelligence artificielle de véritables tâches décisionnelles (conduire, élaborer un diagnostic médical, gérer un réseau de distribution d’énergie ou des forces de police, noter des copies d’examen, etc.) a déjà commencé. Et les progrès de l’IA sont fulgurants.

Makers. Enquête sur les laboratoires du changement social

Co-auteur :Isabelle Berrebi-Hoffmann

Co-auteur :Marie-Christine Bureau

Co-auteur :Michel Lallement

L’Harmattan, 2017

La révolution technologique dont l’imprimante 3D n’est qu’un des vecteurs les plus médiatiques a d’abord été portée dans des espaces qui ressemblent davantage à des garages qu’à des laboratoires de pointe. Animés par une même volonté de bricoler, détourner, récupérer, inventer, leurs promoteurs, les makers, sont à l’origine d’un mouvement culturel de transformation, par la pratique, des manières de faire, de produire, de consommer et d’apprendre. En expérimentant des formes inédites de fabrication par soi-même des biens de consommation, inspirées par un principe de libre accès aux outils et aux savoirs, ils ambitionnent de transformer leur environnement, leur vie quotidienne, voire la société tout entière.

Cet ouvrage, issu d’une enquête au long cours, nous ouvre les portes d’une trentaine de hackerspaces, fab labs, hacklabs et autres tiers-lieux en France et à l’étranger (Allemagne, États-Unis, Sénégal) afin de comprendre ce que font concrètement les makers et l’impact de leur action sur le travail, l’économie, l’écologie, la formation, le droit, l’art ou les sociabilités.

En analysant les valeurs communes comme les tensions qui structurent le monde du « faire ensemble », il prend au sérieux ses promesses de rupture avec le capitalisme et l’ordre industriel dominant pour les interroger. À quelles conditions ces nouveaux modèles de travail et de coopération constituent-ils une alternative durable pour la société de demain ?

L'Algorithmique

Claire Mathieu

Fayard, 2018

Les algorithmes prennent une place grandissante dans la société, que ce soit pour des applications informatiques ou pour des usages en société (réseaux sociaux, moteurs de recherche, affectation post-bac, découpage électoral). Lorsque la théorie prend du retard sur la pratique, les méthodes risquent d'être appliquées avant qu'on ait compris leurs aspects fondamentaux, ce qui induit des risques de manipulation. La perspective algorithmique allie des considérations d'efficacité à une approche systématique des problèmes passant par différentes phases (modélisation, formalisation, résolution, application) au cours desquelles l'aléatoire joue un rôle important. Quand ils sont bien conçus, les algorithmes peuvent être un outil de transformation de la société et contribuer au bien social.

Les Humanités numériques. Une histoire critique

Pierre Mounier

Maison des Sciences de l'Homme, 2018

Quel avenir faut-il prédire aux humanités ? Les signes d'une désaffection pour la culture humaniste se sont multipliés au cours des dernières années en France et ailleurs. Dans ce contexte morose et déprimé, le développement des humanités numériques apparaît à certains comme une planche de salut pour des disciplines autrement condamnées à disparaître. Toutefois, réinventer les humanités par le numérique suppose de relever trois défis de taille : leur rapport à la technique, leur relation au politique et enfin à la science elle-même. Les humanités numériques sont très critiquées : pour certains elles relèvent de la poudre aux yeux, pour d'autres, elles constituent une menace extraordinaire. Mais s'il y a bien quelque chose que l'on ne peut contester, c'est leur capacité à poser de bonnes questions aux différentes disciplines des sciences humaines et sociales. Penser la place que les humanités doivent tenir dans notre monde implique d'en redéfinir le contrat social et épistémique. Elles sont riches d'opportunités de ce point de vue : à condition de ne pas dénaturer la spécificité humanistique des pratiques de recherche auxquelles elles s'appliquent.

La technique et le temps

Bernard Stiegler

Fayard, 2018

En 1994, Bernard Stiegler publie son premier livre : La Faute d'Epiméthée. Il pose alors le socle de son entreprise philosophique : considérer à neuf la technique, question encore massivement refoulée par la philosophie (à l'exception de Marx) alors que s'annonce la disruption provoquée par le numérique avec le web. Suivent deux autres volumes, en 1995 et 2001, qui n'achèvent pas son étude. Ses trois livres sont salués comme des événements. Bernard Stiegler a une ambition double : penser la technique et requalifier ainsi le projet philosophique en son entier. Il s'inscrit dans la lignée Kant/ Husserl/Heidegger/Simondon pour penser à la fois le processus d'extériorisation de la mémoire qui constitue l'humanité dès ses débuts et jusqu'aux mnémotechnologies nourries disséminées par l'ordinateur de poche réticulaire). Il forge le concept neuf de « rétention tertiaire » – qui spécifie le propre de la technique : sédimentant les mémoires extériorisées accumulées au cours des siècles, les dispositifs rétentionnels forment le milieu de la conscience individuelle et collective et les conditionnent. L'activité individuelle et collective de la conscience aussi bien que de l'inconscient est désormais inscrite dans un système technique mondial qui reste pour le moment totalement soumis aux actionnaires d'un capitalisme devenu absolument computationnel.

La vérité du numérique

Bernard Stiegler (Dir.)

FYP éditions, 2018

La métamorphose numérique des savoirs et de l’enseignement constitue un enjeu majeur du xxie siècle et devrait être une priorité des universités et des organismes de recherche. De nouvelles conditions de publication, de certification et d’éditorialisation se mettent en place. Des règles et des méthodes d’interprétation doivent être conçues par les institutions académiques avec l’industrie et le monde économique pour produire une société du savoir. Bernard Stiegler a fait appel au réseau international Digital studies pour montrer que ce n’est pas seulement l’enseignement qui est bouleversé mais ce sont les savoirs eux-mêmes, depuis la recherche fondamentale jusqu’à l’école.

L’ouvrage dresse un panorama des technologies réflexives et contributives, analyse en profondeur le principe de la gouvernementalité algorithmique, qui conditionne un nouveau « régime de vérité » et un « tournant computationnel » de la société hyperindustrielle. Il propose une méthodologie novatrice de gestion de débats et de groupes, construite sur un autre modèle que celui des réseaux sociaux actuels. Cet ouvrage de référence pose les bases d’une nouvelle industrie éditoriale numérique.


Comprendre les médias interactifs

Louis-Claude Paquin

Isabelle Quentin Editeur, 2018

Comprendre les médias interactifs est principalement destiné à accompagner une réflexion critique. On pense ici aux personnes qui se forment dans le domaine des médias interactifs, les étudiants universitaires, ceux des écoles professionnelles en modélisation, en animation ou en conception sonore. On pense aussi aux non-initiés qui s'interrogent sur ce phénomène. Il s'adresse à ceux qui souhaitent en comprendre les enjeux épistémologiques, historiques, cognitifs et communicationnels pour alimenter leur analyse de productions médiatiques interactives. Il répondra aussi à ceux qui cherchent à enrichir leur démarche de création dans ce genre de production, quelle que soit sa forme. C'est avant tout le souci pédagogique qui a guidé le plan de l'ouvrage. On a laissé de côté la norme hypothético-déductive qui caractérise habituellement le discours savant, universitaire en particulier, pour des parcours et des discussions plus libres. Les différents chapitres se conçoivent, en quelque sorte, comme des réponses plus ou moins exhaustives aux questions fondamentales que se posent ceux qui veulent mieux Comprendre les médias interactifs. On y aborde : La filiation des technologies ; L'automate ; Le spectaculaire ; L'interactivité des machines à contenu ; Les environnements immersifs ; Les particularités de la communication de l'information ; Le concept d'histoire comme représentation de la vie ; L'application de l'activité rhétorique aux médias interactifs ; Le synopsis inachevé d'un opéra médiatique interactif.

La confiance à l'ère numérique

Milad Doueihi (Dir.) , Jacopo Domenicucci (Dir.)

Blockchain, anonymat en ligne, fake news, données personnelles, cloud-computing, surveillance de masse, fiabilité des dispositifs, cyber-sécurité, etc. Ces outils, ces promesses, ces préoccupations ont quelque chose en commun : ils interpellent la confiance.

Voici le premier volume en français dédié au devenir de la confiance à l’ère numérique.

C’est la tentative d’organiser une réflexion entre l’éthique, la philosophie de la technique, les digital studies et la philosophie sociale.

Que devient la confiance en ligne ?

À quelles conditions peut-on faire confiance à un dispositif numérique ?

Comment les relations de confiance évoluent-elles à l’ère numérique ?

Designing Products with Sound: Principles and Patterns for Mixed Environments

Amber Case, Aaron Day

O'Reilly, 2018

Sound is one of the most commonly overlooked components in product design, even though it's often the first way people interact with many products. When designers don’t pay enough attention sound elements, customers are frequently left with annoying and interruptive results. This practical book covers several methods that product designers and managers can use to improve everyday interactions through an understanding and application of sound design.

Understand the place of sound in design, and how it can make a difference in your product

Learn key concepts in sound design, with patterns and principles you can use to improve user experience

Learn how to integrate sound design into a project

Use exercises to help evaluate sound design

Living in Information: Responsible Design for Digital Places

Jorge Arango

Two Waves Books, 2018

Websites and apps are places where critical parts of our lives happen. We shop, bank, learn, gossip, and select our leaders there. But many of these places weren’t intended to support these activities. Instead, they're designed to capture your attention and sell it to the highest bidder. Living in Information draws upon architecture as a way to design information environments that serve our humanity.

The Conversational Interface: Talking to Smart Devices

Michael McTear, Zoraida Cellajas, David Griol

Springer, 2018

Our daily lives, our culture and our politics are now shaped by the digital condition as large numbers of people involve themselves in contentious negotiations of meaning in ever more dimensions of life, from the trivial to the profound. They are making use of the capacities of complex communication infrastructures, currently dominated by social mass media such as Twitter and Facebook, on which they have come to depend.

Amidst a confusing plurality, Felix Stalder argues that are three key constituents of this condition: the use of existing cultural materials for one's own production, the way in which new meaning is established as a collective endeavour, and the underlying role of algorithms and automated decision-making processes that reduce and give shape to massive volumes of data. These three characteristics define what Stalder calls 'the digital condition'. Stalder also examines the profound political implications of this new culture. We stand at a crossroads between post-democracy and the commons, a concentration of power among the few or a genuine widening of participation, with the digital condition offering the potential for starkly different outcomes.

This ambitious and wide-ranging theory of our contemporary digital condition will be of great interest to students and scholars in media and communications, cultural studies, and social, political and cultural theory, as well as to a wider readership interested in the ways in which culture and politics are changing today. This book provides a comprehensive introduction to the conversational interface, which is becoming the main mode of interaction with virtual personal assistants, smart devices, various types of wearables, and social robots. The book consists of four parts: Part I presents the background to conversational interfaces, examining past and present work on spoken language interaction with computers; Part II covers the various technologies that are required to build a conversational interface along with practical chapters and exercises using open source tools; Part III looks at interactions with smart devices, wearables, and robots, and then goes on to discusses the role of emotion and personality in the conversational interface; Part IV examines methods for evaluating conversational interfaces and discusses future directions.

  • Presents a comprehensive overview of the various technologies that underlie conversational user interfaces;

  • Combines descriptions of conversational user interface technologies with a guide to various toolkits and software that enable readers to implement and test their own solutions;

  • Provides a series of worked examples so readers can develop and implement different aspects of the technologies.

Living in Digital Worlds: Designing the Digital Public Space

Naomi Jacobs, Rachel Cooper

Routledge, 2018

Living in Digital Worlds investigates the relationship between human society and technology, as our private and particularly our public lives are increasingly undertaken in spaces that are inherently digital: digital public spaces.

The book unpicks why digital technology is such an inextricable part of modern society, first by examining the historical relationship between technological development and the early progression of human sociality. This is then followed by an examination of the ways in which modern life is currently being impacted by the expansion of digital information and devices into multiple aspects of our lives, including focuses on privacy, bias and ownership in digital spaces. Finally, it explores potential future developments and their implications, and proposes that it is crucial to consider the design of technology and systems in order to support a positive and beneficial direction of change.

Each chapter includes case studies, primarily drawn from The Creative Exchange, a fiveyear programme which ran from 2012 to 2016 to explore the notion of the digital public space through collaborative cross-sector research.

Museum Experience Design: Crowds, Ecosystems and Novel Technologies

Arnold Vermeeren, Licia Calvi, Amalia Sabiescu

Springer, 2018

This state-of-the-art book explores the implications of contemporary trends that are shaping the future of museum experiences. In four separate sections, it looks into how museums are developing dialogical relationships with their audiences, reaching out beyond their local communities to involve more diverse and broader audiences. It examines current practices in involving crowds, not as passive audiences but as active users, co-designers and co-creators; it looks critically and reflectively at the design implications raised by the application of novel technologies, and by museums becoming parts of connected museum systems and large institutional ecosystems.

Overall, the book chapters deal with aspects such as sociality, creation and sharing as ways of enhancing dialogical engagement with museum collections. They address designing experiences – including participatory exhibits, crowd sourcing and crowd mining – that are meaningful and rewarding for all categories of audiences involved. Museum Experience Design reflects on different approaches to designing with novel technologies and discusses illustrative and diverse roles of technology, both in the design process as well as in the experiences designed through those processes. The trend of museums becoming embedded in ecosystems of organisations and people is dealt with in chapters that theoretically reflect on what it means to design for ecosystems, illustrated by design cases that exemplify practical and methodological issues in doing so.

Written by an interdisciplinary group of design researchers, this book is an invaluable source of inspiration for researchers, students and professionals working in this dynamic field of designing experiences for and around museums.

The Materiality of Interaction: Notes on the Materials of Interaction Design

Mikael Wiberg

The MIT Press, 2018

A new approach to interaction design that moves beyond representation and metaphor to focus on the material manifestations of interaction.

Smart watches, smart cars, the Internet of things, 3D printing: all signal a trend toward combining digital and analog materials in design. Interaction with these new hybrid forms is increasingly mediated through physical materials, and therefore interaction design is increasingly a material concern. In this book, Mikael Wiberg describes the shift in interaction design toward material interactions. He argues that the “material turn” in human-computer interaction has moved beyond a representation-driven paradigm, and he proposes “material-centered interaction design” as a new approach to interaction design and its materials. He calls for interaction design to abandon its narrow focus on what the computer can do and embrace a broader view of interaction design as a practice of imagining and designing interaction through material manifestations. A material-centered approach to interaction design enables a fundamental design method for working across digital, physical, and even immaterial materials in interaction design projects.

Wiberg looks at the history of material configurations in computing and traces the shift from metaphors in the design of graphical user interfaces to materiality in tangible user interfaces. He examines interaction through a material lens; suggests a new method and foundation for interaction design that accepts the digital as a design material and focuses on interaction itself as the form being designed; considers design across substrates; introduces the idea of “interactive compositions”; and argues that the focus on materiality transcends any distinction between the physical and digital.

The Wiley Handbook of Human Computer Interaction Set

Kent Norman, Jurek Kirakowski

Wiley, 2018

Once, human-computer interaction was limited to a privileged few. Today, our contact with computing technology is pervasive, ubiquitous, and global. Work and study is computer mediated, domestic and commercial systems are computerized, healthcare is being reinvented, navigation is interactive, and entertainment is computer generated. As technology has grown more powerful, so the field of human-computer interaction has responded with more sophisticated theories and methodologies. Bringing these developments together, The Wiley Handbook of Human-Computer Interaction explores the many and diverse aspects of human-computer interaction while maintaining an overall perspective regarding the value of human experience over technology.

Designing Across Senses: A Multimodal Approach to Product Design

Christine W. Park, John Alderman

O'Reilly, 2018

Today we have the ability to connect speech, touch, haptic, and gestural interfaces into products that engage several human senses at once. This practical book explores examples from current designers and devices to describe how these products blend multiple interface modes together into a cohesive user experience.

Authors Christine Park and John Alderman explain the basic principles behind multimodal interaction and introduce the tools you need to root your design in the ways our senses shape experience. This book also includes guides on process, design, and deliverables to help your team get started.

The book covers several topics within multimodal design, including:

New Human Factors: learn how human sensory abilities allow us to interact with technology and the physical world

New Technologies: explore some of the technologies that enable multimodal interactions, products, and capabilities

Multimodal Products: examine different categories of products and learn how they deliver sensory-rich experiences

Multimodal Design: learn processes and methodologies for multimodal product design, development, and release

Anthropology-Based Computing: Putting the Human in Human-Computer Interaction

John Brown

Springer, 2018

We have always built tools to improve our productivity and help us lead better lives; however we find ourselves constantly battling against our new computerized tools, making us less productive and putting our health and our lives at risk. This book looks at Human-Computer Interaction (HCI) from a truly human-centred perspective; focusing on human physiology and psychology rather than the motley series of brilliant innovations, glorified mistakes, and cross-generational habits that comprise the computer-centred HCI that we practice today.

This three-part guide argues that human interest and calm technology need to be at the heart of HCI. It begins by exposing the inherent dangers in past and present HCI. Using his past experiences within Anthropology, Linguistics, Education, Ergonomics, Human Factors, and Computer Science the author introduces and explores the theory of 'Anthropology-Based Computing' (ABC) as well as a new ideas like Dynamic Environmental Focus (DEF), a new model of General Human Interaction (GHI), and a new triune model of the brain: Brown's Representation of Anthropogenic Interaction in Natural Settings (BRAINS). Detailed illustrations show how HCI can be improved by considering how human bodies and brains actually work. The final part is a series of simple illustrated experiments, each applying an aspect of ABC to improve the way our computers and computerized devices treat us.

Anthropology-Based Computing is written for those who work with computers, not just those who work on them. Students and researchers in Design and Psychology, and Computer Scientists as well, will benefit from seeing what is missing from the devices that are already in place, why that is, and how to make the practical changes that will immediately improve the physiological and psychological experience of using phones, on-board navigation systems, and the countless other computers we use at work and at home today and will continue to use in the future.

WE: ROBOT: The robots that already rule our world

David Hambling

Aurum Press, 2018

"For someone interested in practical present day robotics it’s a treasure trove. A book-sized Top Trumps rove across the technical domain, with each section containing a photo of the precise robot, an overview of its main components and some context for its aims and purposes." - Electronics Weekly

Robots exist all around us. They populate our factories, assist our surgeons and have become an integral part of our armed forces. But they are not just working behind the scenes – impressive inventions such as free-roaming hoovers takecare of your household chores and the iPal is set to become your closest friend.

David Hambling reveals the groundbreaking machines – once the realm of science fiction – that are by our sides today, and those that are set to change the future forever. From the Reem robocop that polices the streets of Dubai to the drones that deliver our parcels and even the uncanny Gemonoid Hi-4 built to look just like you, here are fifty unique robots that reach into every aspect of our daily lives.

We:Robot examines why robots have become embedded in our culture, how they work and what they tell us about our society and its future.

AIQ: How People and Machines Are Smarter Together

Nick Polson, James Scott

St. Martin's Press, 2018

“There comes a time in the life of a subject when someone steps up and writes the book about it. AIQ explores the fascinating history of the ideas that drive this technology of the future and demystifies the core concepts behind it; the result is a positive and entertaining look at the great potential unlocked by marrying human creativity with powerful machines.” ―Steven D. Levitt, bestselling co-author of Freakonomics

From leading data scientists Nick Polson and James Scott, what everyone needs to know to understand how artificial intelligence is changing the world and how we can use this knowledge to make better decisions in our own lives.

Dozens of times per day, we all interact with intelligent machines that are constantly learning from the wealth of data now available to them. These machines, from smart phones to talking robots to self-driving cars, are remaking the world in the 21st century in the same way that the Industrial Revolution remade the world in the 19th century.

AIQ is based on a simple premise: if you want to understand the modern world, then you have to know a little bit of the mathematical language spoken by intelligent machines. AIQ will teach you that language―but in an unconventional way, anchored in stories rather than equations.

You will meet a fascinating cast of historical characters who have a lot to teach you about data, probability, and better thinking. Along the way, you'll see how these same ideas are playing out in the modern age of big data and intelligent machines―and how these technologies will soon help you to overcome some of your built-in cognitive weaknesses, giving you a chance to lead a happier, healthier, more fulfilled life.

GPS

Paul Ceruzzi

The MIT Press, 2018

A concise history of GPS, from its military origins to its commercial applications and ubiquity in everyday life.

GPS is ubiquitous in everyday life. GPS mapping is standard equipment in many new cars and geolocation services are embedded in smart phones. GPS makes Uber and Lyft possible; driverless cars won't be able to drive without it. In this volume in the MIT Press Essential Knowledge series, Paul Ceruzzi offers a concise history of GPS, explaining how a once-obscure space technology became an invisible piece of our infrastructure, as essential to modern life as electric power or clean water.

GPS relays precise time and positioning information from orbiting satellites to receivers on the ground, at sea, and in the air. It operates worldwide, and its basic signals are free, although private companies can commodify the data provided. Ceruzzi recounts the origins of GPS and its predecessor technologies, including early aircraft navigation systems and satellites. He describes the invention of GPS as a space technology in the post-Apollo, pre-Space Shuttle years and its first military and commercial uses. Ceruzzi explains how the convergence of three major technological developments—the microprocessor, the Internet, and cellular telephony—enabled the development and application of GPS technology. Recognizing the importance of satellite positioning systems in a shifting geopolitical landscape—and perhaps doubting U.S. assurances of perpetual GPS availability—other countries are now building or have already developed their own systems, and Ceruzzi reports on these efforts in the European Union, Russia, India, China, and Japan.